Nike випустили документальний фільм із 6 епізодів про створення та розвиток Nike Dunk. Фільм розповідає історію культової моделі через тих, хто поділяє та втілює зухвалий дух Dunk, вважаючи модель символом самовираження, що поєднує бунтарів усередині нас.
Створені в результаті роботи креативної, молодої команди дизайнерів баскетбольні кросівки Nike Dunk ґрунтувалися на інноваційних характеристиках, які природно перейшли у вуличний стиль. Цей дизайн зміцнив увагу компанії Nike до баскетболу та посилив її одержимість створенням продукту, який зробить спортсменів кращим.
Спочатку створені дизайнером Пітером Муром і названі «College Color High», модель Nike Dunk була художнім змішуванням різних моделей взуття, що було звичайною практикою в дизайні баскетбольних кросівок Nike у 80-х.
Підошва Dunk нагадувала дизайн зчеплення моделі Air Jordan 1, який був випущений лише кілька місяців до цього. Верх Dunk запозичений у Air Jordan 1 та Nike Terminator. Цікаво, що всі три силуети (Air Jordan 1, Nike Terminator, Nike Dunk) були розроблені одними і тими ж дизайнерами.
Nike Dunk були випущені у 1985 році. Цільовою аудиторією цієї пари спочатку були студенти коледжів — вірніше, ті, хто захоплювалися грою в баскетбол. 1980-ті роки стали часом розквіту студентських ліг у США, тому, з комерційної точки зору, «Найк» зробили дуже далекоглядний крок. Однак модель Dunk несподівано для всіх перестала бути атрибутом Національної спортивної студентської асоціації та зажила власним життям.
Большая часть обуви 80-х годов была белого цвета с упрощенным дизайном. Nike Dunk стала одной из первых моделей, имеющих большие панели с яркими цветами. Расцветки соответствовали фирменным цветам школьных команд, результатом чего стала рекламная кампания Nike со слоганом «Будь вірним своїй школі» (Be True To Your School).
У рамках кампанії було створено екіпірування та кросівки для 12 різних шкіл. Фанати вішали рекламні плакати та постери у своїй спальні, адже це був спосіб наблизитися до героїв у цих кросівках. Учні хотіли ходити у кросівках NIke Dunk у кольорах своєї школи. Приналежність до школи стала чимось більшим, підлітки відчували, що це не просто взуття. Це було саме їхнє взуття.
Dunk залишалися популярними аж до кінця 1980-х. Пізніше кросівки Nike Dunk втратили належну популярність, тому що у Nike тоді вже був величезний блокбастер Air Jordan 1. Цей факт повністю затьмарив те, чим могли стати Dunk. Air Jordan домінували на ринку, а просте утилітарне взуття Dunk було забуте на якийсь час.
Dunk зник на якийсь час, вся увага перейшла на наступні покоління іменного взуття Майкла Джордана - Air Jordan 2, Air Jordan 3, Air Jordan 4. Данки ж продавалися в магазинах з великою знижкою для тих, хто був готовий купити будь-які кросівки.
Зміна напряму
На початку 90-х Нью-Йорк був місцем зближення різних субкультур, представники яких певною мірою були ізгоями суспільства і знаходили втіху спілкування один з одним. Тусовка, що з'явилася в Нью-Йорку, стала частиною хіп-хоп сцени, скейтбордингу, хардкору і панк-року – це була всеосяжна спільнота. Dunk для цих хлопців були своєрідним полотном, яке всі вони могли використовувати по-різному.
Nike була спортивна інноваційна компанією, яка хотіла вийти на нішу скейтбордингу тим самим шляхом, як вона робила з іншими видами спорту. У компанії думали, що треба вигадати щось нове, те, що захотів би будь-який скейтбордист. І тут виникло кілька проблем. Не було розуміння цієї ніші, що породило недовіру та упередженість до продукту Nike.
Через деякий час на Західному узбережжі з'явився магазин Foot Action, підрозділ рітейлера Foot Locker. Скейтери просили переробити Данки та змінити матеріали та стандартні кольори. Бачачи торгових представників з «підробленим» взуттям Nike, великі магазини дуже дивувалися, але придивлялися до цього феномену. І, незабаром, магазини задумалися, що варто зробити іншу версію Dunk, щоб глибше дослідити цей інтерес.
Нові Dunk з божевільними кольорами та матеріалами – повністю відповідало природі скейтбордингу з її креативністю та індивідуальністю. Скейтбординг не схожий на традиційний вид спорту, коли ви носите форму і всі виглядають однаково. Трюки, які ви робите, як ви виглядаєте та що ви носите – це спорт самовираження. Так почалася нова ера Nike Dunk.
У 2001 році Сенді Бодекер був призначений генеральним керуючим Nike SB, і перед ним стояло завдання реорганізувати бізнес Nike, що знаходиться на межі банкрутства. Хоча скейтбордисти протягом багатьох років до цього носили Dunk та Jordan I від Nike, фірмі не вдалося створити успішний підрозділ зі скейтбордингу.
Дизайнери Nike взяли за основу кросівки Nike Dunk і трохи модифікували їх для потреб скейтерів. Нейлоновий язичок замінили на новий більш товстий, до устілки додали підкладку, що амортизує. Стару баскетбольну підошву замінили на щільну гуму, що забезпечує найкраще зчеплення з поверхнею дошки. Ця модель дістала назву Dunk SB. Її амбасадорами стали легендарні скейтбордисти Денні Супа, Річард Малдер, Джіно Януччі та Різ Форбс.
Так настала епоха колаборацій. Nike зрозуміли, що майбутнє за спільними випусками з різними артистами чи брендами, а Dunk немов чистий аркуш. Адже є стільки різних людей, які можуть до нього доторкнутися та розповісти свою історію. І цей перехід до спільної роботи став справжньою трансформацією Dunk.
У 1999 році бренд випустив тоді легендарну пару в нових додаткових відтінках. Крім того, на честь Wu-Tang Clan та їхнього альбому Enter the Wu-Tang (36 Chambers) було створено лімітований тираж Wu-Tang Dunk, що складається всього з 36 пар. Кросівки з вишитими літерами Wu W дісталися учасникам музичного колективу та їхньому найближчому оточенню. Зараз вартість цих пар вимірюється десятками тисяч доларів, ця модель вважається однією з найцінніших у серії Dunk.
2002 року вийшли Nike SB Dunk «Supreme» Low і це було щось.
«Вони створили неймовірний мікс із Jordan та скейтерських Dunk спеціально для снікерхедів. Цей колаб був як наркотик». -Мунір Абу, співзасновник Opium.
Завдяки чому їхні кросівки перестали асоціюватися лише зі скейтбордингом та знайшли собі нішу у сегменті вуличної моди.
Забезпечивши Nike місце в індустрії скейтбордингу і не тільки, SB Dunk подолав розрив між культурою снікерхедерів, вуличним одягом і скейтбордингом. Хоча Supreme все ще був більшою мірою скейт-брендом, відколи він відкрився в 1994 році, ключовий вплив на нього мали перебіги панків і хіп-хопу. Тепер Supreme не тільки перейняв елементи цих субкультур, але з випуском преміального SB Dunk він ще більше опинився у центрі уваги.
У перше десятиліття XXI століття лінійка «Данк» була суттєво скорочена — але попит на найпопулярніші моделі залишався стабільно високим і іноді навіть спричиняв скандальні ситуації. Наприклад, кросівки Nike Dunk SB Low Staple NYC Pigeon були моментально розпродані у роздрібному магазині Ріда Спейса на Манхеттені.
Проте до початку 2010-х після гучного успіху та інтересу прийшов логічний спад, адже складно тримати позиції на вершині так довго.
Нова глава
Цього року модель відзначить своє 36-річчя. Зараз це щось більше, ніж кросівки, Dunk – це засіб самовираження для деяких людей, і це для самовираження також і для NIke.
Пропонуємо до перегляду документальний фільм, що складається з 6 епізодів.